Vajon képes lesz a tapasztalatlan, szűz Ana az alávetett szerepre, úgy, hogy tudja, szerelmet nem várhat? Vagy Christian enged borzalmas elvárásaiból? Az írónő megtanul írni, esetleg rájön, hogy ez nem neki való és feladja végre?
Vélemény: Olyan jó, hogy ezt elolvastam. Féltem, hogy soha nem fogok tudni igazán negatív kritikát írni, de ez a könyv megmentett! És nagyjából itt ki is merült minden jó tulajdonsága, mert hogy élvezhető nem volt az is biztos.
A szereplők egy az egyben az Alkonyatból másztak elő, sőt, jónéhány jelenet is Twilight-szagú volt. Nyíltan vállalom, hogy nem tartozik a kedvenceim közé a fent említett könyv, de annak voltak önálló ötletei, volt valami érdekessége, és naív, szép lelkű kamaszokról szólt (még akkor is, ha Edward hivatalosan százéves volt). Ó és igen; a legnagyobb különbséget majdnem elfelejtettem: Meyer sokkal jobban tud írni.
Ana egy az egyben Bella; ügyetlen, vékony, és szereti a klasszikus könyveket, de valódi személyisége az nincs. Olyan, mint egy papírból kivágott valami, aminek a szemén át kell nézzük a - nem túl érdekes - eseményeket. Folyton magán nyafog, igazából más nem is érdekli. Szerintem, ha a legjobb barátnője meghalna, akkor is azon járna a pirinyó agya, hogy vajon szeretni fogja-e valaha a pasi, akivel szexel. De ő az okos szereplő, a tökéletes. És még valami, ami idegesítő: a tudatalatti és a belső istennő. Igazán nem sikerült rájönnöm, hogy ezek mire jók, sorkitöltésen kívül.
Christian a sérült lelkű, furcsa hajlamú, fiatal, nagyon szexi, és hiper-szuper gazdag pasi. Hol is találkoztunk már hasonlóval? Ja, hogy ez Edward klónja? Az úgy mindjárt más. És vannak zaklató hajlamai is, amit bár belát a kedves főhős, de a világért se lenne neki ez probléma, hogy jószerivel levegőt venni nem hagyja. Egyébként az, hogy 4 éves koráig nehéz gyerekkora volt, az így kellene kihasson rá? Mert az után egy szerető családban élt, ahol mindene megvolt. Világos, hogy valami hatása kell legyen, de nem hinném, hogy az ilyen jellegű kellene legyen. De egyébként is ez az ember túl tökéletes. Gondolt már bele bárki, hogy hogy szerezte a vagyonát? Mert az, hogy 27 évesen Amerika leggazdagabb pasija, azt kéne jelentse, hogy igazán tehettséges tárgyaló, ami határozottan nem így jön le a könyvből.
A barátok és a család szinte teljesen jelentéktelen szerephez jut, tulajdonképpen azért vannak, hogy ne tűnjenek magányosnak a főszereplők. Egyedül talán Taylor az, aki megütötte a "közömbös" mércéjét, de ő is túl tökéletes ahhoz, hogy létezzen.
A romantikára tulajdonképpen kár szót fecsérelni, mert olyan ilogikus az egész, hogy csak na. Christian, aki elzárkózik az érzelmek elől kb. első pillantásra érzi, hogy Anától "többet" akar, mert ő különleges (ugyan mitől?). Ana meg bármibe belemegy, amit csak a férfi akar, de ennek a kicsengéséről később.
Aztán ott van az iszonyatosan sok, gagyin megírt szexjelenet, ahol mást sem csinált a kedves írónő, mint ugyanazt leírta sokszor egy-két részletet megváltoztatva. És csak nekem fura, hogy Ana az első pillanattól kezdve olyan jó az ágyban, mint egy ügyes prosti?
És ott van a könyv üzenete: a nőknek nem kell gondolkodniuk, mert az felesleges. Csak legyenek szépek, és engedelmesek, tegyék szét a lábukat, amikor a pasi mondja, és akkor talán velük marad szívük választottja. Gratulálok, igazán így kell látni a világot!
Idézetek és gondolatok: Igencsak sokat gyűjtöttem ki, és mindhez fűztem valami gondolatot is.
-->
Idegesítő idézetek Anastasia
Steel-től:
„Kigyullad
a zöld emberke” (Hívják a NASA-t és a
tűzoltókat!)
„Szent
szar.” (Túl sokat mondod.)
„Kate
a jó barátjával, a guglival konzultál.” (NE!
Írjuk le így ezt a szót!)
„Katherine
Kavanagh inkvizíció” (Biztos ijesztő lehet az
ember legjobb, leggyönyörűbb barátnője.)
„darabokra
hullott eszem szanaszét hever a Heathman Hotel hármas liftjében”
(Mintha csak most hullott volna ki az agyad a fejedből és nem
születésedkor.)
„észveszejtően
szép” (Kész Edward Cullen, mi?)
„Szentséges
basszantyú!” (Kérlek, nem vagyok nagyon
vallásos, de a „szent” szót ne tegyük össze egy ilyen nem
létező, leamortizált, gagyi káromkodás-utánzattal)
„rángok”
(Jó neked.)
„Szent
tehén...” (Ne vedd a szádra a teheneket!)
„Belső
istennőm most merengue–t
jár,
némi salsa beütéssel.” (Elemezgesd csak, hogy hogy
táncol a képzeletbeli barátod/alternatív személyiséget.)
„ott”
(Nem, nem ott. Máshogy is leírhatnád a nemi szerved koordinátáit,
vagy még jobb, ha le se írod.)
„Az
övé vagyok.” (Nagy értéket képviselsz. Mennyiért
is vett meg? Ja, hogy ingyen?)
„a
„most keféltem copf” sem áll jól nekem” (Akkor
ne szexelj!)
„Ez
nem szólhat csak a szexről.” (Akkor mégis miről
szól?)
„Annyira
összetett.” (Nem, csak te vagy hülye)
„Ez
az egyetlen mód, hogy kitalálhassam, mi jár az eszében. Ugyan
már, kit akarok lóvá tenni? Soha nem tudom, mi jár az eszében,
de ettől még szeretek a szemébe
nézni. Gyönyörű szeme van – elragadó, intelligens, mély és
sötét titkokkal terhes.” (Mert mindene szép, csak
még nem is ismerjük a pasit.)
„A
Mac laptop
karcsú, ezüstszínű és szép.” (Mert ez a
legfontosabb egy laptopban, mi?)
„Christian
Grey kacsintó smileyt küldött... istenem. A gugli–ra
kattintok.” (Olvadozzunk, mert a pasi, akiről
tudjuk, hogy alapjáraton kíván minket smiley-t küld. Juhú.)
„Ez
az ember rejtély.” (Ja, kész DaVinci-kód)
„Magam
vagyok
a nyúl/fényszóró, moly/láng, madár/kígyó...”
(Kedves írónő! Ezt lehetne kicsit irodalmibban is, perjelek
nélkül.)
„Valami
tünékeny fut át az agyamon, egy röpke gondolat, de már el is
tűnik, mielőtt megragadhatnám.” (És így tűnt el
az egyetlen értelmes gondolat a könyvben.)
„gonosz
masinát” (Hú, de gonosz, mindjárt megesz.)
„Nem
biztos, hogy képes vagyok további döntésekre.”
(Mégis milyen döntést hoztál TE az egész könyv alatt?)
„Elizabeth
Bennet felháborodna, Jane Eyre megrémülne, és Tess megadná
magát, ahogyan én is.” (Ne hasonlítsd magad
egyetlen Austen, vagy Brontë
hősnőhöz se!)
„Szürke
szeme megolvadt ezüst a vágytól.” (Olyan költői
vagy, mint Madam Exotic (magyar „énekesnő”, tessék
utánajárni))
„Hú,
el tudtam téríteni Katherine Kavanagh figyelmét.”
(Már elnézést, de az a csaj olyan könnyen áll rá a
témaváltásra, mint te a szexre.)
„Minden
figyelmeztető jel megvolt, csak túl tapasztalatlan, túl szerelmes
voltam, hogy észrevegyem.” (Szerelmes? Te? Nem,
kislány, te egy szimpla nimfo vagy.)
„nyallantyúk”
(Tyúk bizony. Méghozzá a hülye fajta.)
„Bugyinkó”
(Mi vagy te? Nyelvújító?)
„Kezdek
rájönni, hogy nemigen használja az agyát, inkább a teste egy más
részét, és jelenleg ez eléggé igénybe vett testrész.”
(Na nem mondod?)
„Nem,
bosszankodik belső istennőm, hozzám nem túl szép.”
(Mert te tökéletes vagy.)
„A
tudatalattimra pillantok. A kezét a háta mögött összekulcsolva
fütyörészik, mindenhová néz, csak rám nem. Sejtelme sincs.
Belső istennőm még mindig a szeretkezés utáni ragyogás
maradékában fürdőzik. Nem, egyikünk sem érti.”
(Én sem. Akkor te most hasadt személyiség vagy – annak mondjuk
kifejezetten gyatra –, vagy szimplán képzeletbeli barátaid
vannak?)
„Szent
tehén! Ott
vagyok a guglin.” (Szegény Google.)
„A
szívedre hallgass, drágám, és kérlek, próbálj meg nem túl
sokat gondolkodni.” (Oké, ezt az anyja mondta, de ez
nem éppen szép bizonyítvány a családról.)
Idegesítő idézetek Christian
Gray-től:
„Most
pedig megbaszlak” (Bűbájos ez a kis
tündi-bündi-szépszemű, nem?)
„bébi”
(Nagyon hülyén néz ki ez így, fonetikusan leírva)
„– Annyira.
Édes. Vagy – mormolja a döfések között.– Annyira.
Nagyon. Kívánlak.[...]– Az. Enyém. Vagy.”
(Annyira. Sok. Pont. Van. Itt.)
„Mindezek
a döntések,
mindez a fárasztó gondolkodás szükségtelen lesz.”
(Ez olyan, mint a politika: az a jó, ha nem gondolkodsz, csak
szavazol a legnagyobb hazugra. Más szemszögből meg: Minek
gondolkodjon egy nő? Ugyan kérlek.)
„Szeretem,
hogy gyors felfogású vagy, Anastasia.” (Gyors,
persze. Mint egy haldokló csiga.)
„Inkább
a tény, hogy az enyém vagy, és azt teszek veled, amit jónak
látok.” (Éljen a nők tárgyként való kezelése!)
„A
józan eszem eltűnik, ha együtt vagyunk – ennyire komolyak az
érzéseim irántad.” (Valószínű, hogy négy hét
tisztán testi kapcsolat után egy férfi, aki elméletileg elzárja
magát az érzelmektől ilyesmit mond, ugye?)
Összességében:Alapötlet: 5/1 (klisés)
Kivitelezés: 5/1 (borzalmas)
Szereplők: 5/1 (klisés-borzalmas)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése